Filmrecensie: Napoleon (2023) Geregisseerd door Ridley Scott
Een film waarvan je geen spijt zal gaan hebben dat je het hebt gezien, maar toch ook geen die een enorme indruk weet achter te laten. Ondanks zijn onderwerp mist het echt wel een bepaalde verdere diepgang wat het verhaal betreft, die ook goed het personage Napoleon Bonaparte verder weet uit te diepen.
Het is dan ook geen film die je enorm veel nieuws weet te vertellen en leren, maar desondanks weet het wel nog altijd een prima onderhoudende film te zijn, die ondanks zijn gebreken wel meer dan kundig in elkaar is gezet.
Onmogelijk om goed het hele verhaal te vertellen
Het loopt wel een beetje tegen dezelfde problemen aan als waar verreweg de meeste Napoleon producties tegenaan lopen: het verhaal- en ook de daar verder omheen hangende geschiedenis van Napoleon Bonaparte is zo enorm onvangrijk, uitgesmeerd over meerdere decennia, dat het vrijwel onmogelijk is om dit allemaal goed te vertellen in een productie die tussen de 2 en 3 uur lang (of eigenlijk dus kort) is.
Het gevolg is dan ook dan dat de film hier en daar wat gehaast voelt en zelfs wat van de hak op de tak springt. Dingen kunnen hierdoor nooit goed en sterk genoeg worden opgebouwd, waardoor het voornameijk veel droge stof blijft, waarbij je weinig geval zal hebben. Qua emoties houdt de film (gedeelte ook zeer bewust) wat afstandelijks. Aan de ene kant is dit duidelijk gedaan omdat het Napoleon niet probeert te vereren, maar het weet hiervoor in de plaatst te weinig te bieden waardoor je je alsnog begaan zal voelen met het hoofdpersonage en het verhaal in het algemeen.
Gaat keuzes uit de weg
De film probeert duidelijk een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, maar doet dit voornamelijk door keuzes en vraagstukken zoveel mogelijk uit de weg te gaan.
De film ziet het duidelijk niet als hoofdtaak om zich alleen aan de geschiedenis en feiten te houden, waardoor het niet bijster interessant of sterk om te kijken voor de geschiedkundigen onder ons, maar het probeert ook zeer zeker niet een te groot loopje met de geschiedenis te maken, waardoor dr film bijvoorbeeld te eigenzinnig of spectaculair weet te worden.
De weg die de film kiest voelt dan ook meer veilig en echte keuzes worden dus niet gemaakt. Het probeert je nooit een kant op te sturen met zijn verhaal en het dwingt je nooit om je bijvoorbeeld verbolgen of juist euforisch te voelen over bepaalde gebeurtenissen en keuzes die de personages maken. Het maakt "Napoleon" zeker geen meeslepende film, ondanks dat hier uiteraard wel meer dan voldoende kansen en ruimte voor lag, gezien het onderwerp.
Napoleon en Josephine
De enige duidelijke keuze die de film wél maakt weet gelijk ook enorm goed voor de film uit te pakken.
De keuze om de relatie tussen Napoleon en Josephine het hart van de film te maken weet de film een bepaalde dynamiek mee te geven die dingen toch nog verrassend, interessant en zelfs spannend en leuk om te kijken weet te houden. Niet geheel verrassend helpt het hierbiij ook zeker dat hoofdrolspelers Joaquin Phoenix en Vanessa Kirby een duidelijke klik hebben, die hun prestaties weten te versterken. Het is gedurende deze scènes dat de film de meeste emoties toont en waartijdens het ook heel aardig lukt om Napoleon Bonaparte als een meer menselijk personage neer te zetten, met alle bijbehorende emoties.
Absoluut welkom, aangezien de film anders wel erg kil en afstandelijk om te kijken zou zijn geweest, al heeft deze focus ook als direct gevolg dat de film wel erg weinig ruimte heeft voor andere personages. Los van Napoleon en Josephine zal je dan ook niemand anders echt leren kennen in deze film, al blijft het zelfs wat zijn hoofdpersonen betreft nooit de meest diepgaande film. Of je na het zien van deze film zal begrijpen wat Napoleon dreef en wat precies zijn achtergrond was?
Zeker geen slechte film
Toch is er geen reden om al te negatief over de film te zijn. Ondanks dat je het gevoel houdt dat er veel gemiste kansen liggen en de film wel erg 'veilig' en ooit enorm meeslepend is, is het nog altijd een meer dan prima film om te kijken.
Ondanks de complexiteit van het onderwerp valt het verhaal nog wel altijd prima te volgen en worden dingen zeer kundig in beeld gebracht. Het voelt wellicht wat als een versimpelde vertelling van Napoleon zijn verhaal, maar dan wel één die prima te kijken valt.
Het helpt ook absoluut dat het duidelijk het juiste budget tot zijn beschikking had om de gebeurtenissen geloofwaardig in beeld te brengen. De sets, kostuums en het camerawerk vormen een absoluut hoogtepunt van de film.
Goed gemaakte middelmaat
Geen film die je absoluut zou moeten zijn, maar wanneer je besluit dit wel te doen zal je er alsnog hoogstwaarschijnlijk geen spijt van krijgen.
In veel opzichten blijft deze film middelmaat. Alleen dan wel middelmaat die enorm goed gemaakt blijft, made dankzij de ervaring en kwaliteiten van Ridley Scott als regisseur en de cast en crew die hij om zich heen heeft weten te verzamelen voor deze film.
7/10
Bekijk trailer