Filmrecensie: Brothers (2024) Geregisseerd door Max Barbakow

Wanneer een komedie niet werkt is al snel de conclusie dat dit komt doordat deze niet grappig genoeg is. "Brothers" heeft echter andere problemen, waardoor deze maar nooit helemaal goed weet te werken.

Het is uiteindelijk zelfs de komedie en het vermaak die deze film nog enigzins te pruimen maakt, al is dit alles alsnog geen goede reden om deze film te gaan kijken.

Rommeltje

Het is een behoorlijk rommeltje. Een film die in productie gegaan lijkt te zijn voordat het script überhaupt af was en alle ideeën even goed waren uitgewerkt. Het eindresultaat is een film die in de kern echt niet zo slecht lijkt, maar waar dingen nooit goed in samen weten te komen.

Zo is het idee achter de film echt wel aardig en ademt het in smmige opzichten echt nog altijd wel de sfeer en stijl van een heist film uit de late jaren '90/vroege jaren '00 uit. Het heeft het vermaak, type personages en ook zeker wel het juiste type script hiervoor, alleen laat het eindresultaat dus wel absoluut te wensen over.

Geen goede focus

Probleem met het verhaal is dat het absoluut geen goede focus heeft. Waar de film het op sommige momenten over heeft, lijkt niets van doen te hebben met hetgeen waar de film 10 minuten geleden nog overging en lijkt nog minder te maken te hebben met waar de film een 30 minuten later over gaat. Een overdaad aan ideeë, gepropt in een film van minder dan 90 minuten kort.

Het gaat vaak alle kanten op met zijn verhaal, wat aan de ene kant echt wel past bij het type film dat deze probeert te zijn, alleen weet het hierbij er maar niet in te slagen om de kijker goed mee te kunnen nemen en zijn aandacht vast te houden. Het is daardoor een film die nooit goed weet te boeien en ook geen waarbij je je ooit goed verbonden voelt met de personages.

Het feit dat de hoofdpersonen broers zijn lijkt de film zelf niet te boeien

Het feit dat Josh Brolin en Peter Dinklage broers spelen in deze film zou in de handen van veel schrijvers komedie-goud betekenen, maar zo niet voor deze film. Dit om de simpele reden dat deze film hier absoluut niets mee weet te doen. Erger nog; de film lijkt bewust de keuze te maken om hier niets mee te doen, wat toch wat apart is voor een film die wel de titel "Brothers" draagt en ook bewust de keuze heeft gemaakt om Dinklage en Brolin als broers te casten. Een mismatch, in de meest vermakelijke zin van het woord.

De film lijkt af en toe wel te willen benadrukken dat de twee broers totaal niet op elkaar lijken, zowel fysiek als persoonlijkheid, maar weet hierbij nooit de juiste toon aan te slaan. Qua komedie slaat het de plank mis doordat het de personages enorm overdreven karikaturen maakt en ook wat de meer serieuze drama betreft weet het nooit goed uit de verf te komen, doordat de film er nooit in weet te slagen om het verhaal en zijn personages wat meer diepte te geven, terwijl hier wel degelijk meer dan voldoende ruimte voor was, helemaal na de introductie van Glenn Close haar personage, die de moeder van de twee broers vertolkt.

Verkeerde cast voor de film

Ook is de film een goed voorbeeld van één die laat zien dat je veel goede acteurs in je film kunt casten, maar dat dat er nog niet voor zorgt dat ze ook goed met de komedie om weten te gaan.

Komische acteurs zijn toch wel een beetje een apart ras en er is ook echt wel een goede reden voor waarom je vaak dezelfde acteurs in komische rollen gecast ziet worden. Ik zeg hier verder niet mee dat Brolin. Dinklage of Close slecht zijn in hun rollen, maar wat de komische en vermakelijke ondertoon van de film betreft zou deze er absoluut meer gebaat bij geweest zijn wanneer het wat meer komedie acteurs gecast zou hebben voor de grote rollen.

Dit bewijst de aanwezigheid van Brendan Fraser ook wel. Hij lijkt de enige te zijn die lijkt te begrijpen wat voor toon aangeslagen moet worden in de film en hij weet uiteindelijk dan ook het enige personage in de film te spelen die wel aardig uit de verf weet te komen wat de komedie betreft.

Absoluut niet goed of vermakelijk genoeg

De film is niet belachelijk slecht, maar het is uiteindelijk ook geen waardoor je je goed vermaakt zal gaan voelen. Door het rommelige verhaal en benadering weet het nooit genoeg te boeien en de personages zijn nooit leuk of menselijk genoeg om je er echt verbonden mee te voelen.

Het maakt "Brothers" al met al een film die je enorm snel zal vergeten nadat je deze gezien hebt en één waarmee regisseur Max Barbakow zijn goede streak niet voort weet te zetten.

5/10