Filmrecensie: Destroy All Neighbors (2024) Geregisseerd door Josh Forbes
Aan de ene kant is het niet heel erg lastig om met deze film mee te kunnen gaan doordat het zichzelf niet al te serieus neemt, maar aan de andere kant is het ook juist lastig om met deze film mee te kunnen gaan doordat het zichzelf niet serieus neemt. Het is een beetje het dilemma waar deze film mee worstelt en wat het uiteindelijk ook een onevenwichtige maakt.
Geen eeuwig werkende formule
De film is leuk om te kijken, zolang zijn formule werkt. Na ongeveer een uur is deze echt wel voor het grootste gedeelte uitgewerkt, waardoor het kijken van de rest van de film geen al te prettige beleving is.
De humor is enorm absurdistisch, wat op zichzelf al een hoop mensen af zal gaan schrikken, maar voor de liefhebbers van deze vorm van komedie valt er echt wel een hoop te genieten. Probleem met zijn benadering blijft echter dat het zichzelf niet in de hand weet te houden. Het gaat langzaamaan van subtiel naar meer en meer absurd. Niet alleen met zijn verhaal en alle ontwikkelingen, maar ook met een hoop van zijn visuele aspecten. Een koorstdroom zou je de film haast kunnen noemen. En hoewel koortsdromen vaak memorabele momenten bevatten, hoeven we natuurlijk echt niet te doen alsof het ook een hele fijne belevenis is. Dit vat deze film wel vrij aardig samen.
De combinatie zit elkaar wat in de weg
De combinatie van horror en komedie is wel een hele fijne, maar het zit elkaar af en toe ook behoorlijk in de weg.
Het probeert vaak wel te shockeren met zijn bloed en viezigheden, maar doordat de benadering hiervan tegelijkertijd vrij absurdistische en dus ook bewust overdreven blijft, weet het nooit echt goed te shockeren. Vermakelijk is het wel, alleen is er natuurlijk slechts zoveel wat de film met zijn concept kan doen voordat het in herhaling valt. Het blijft dan ook absoluut niet voor eeuwig werken. Wanneer de film richting het einde gaat heb je het dan ook echt wel een beetje gehad.
Dat gezegd hebbende, de film ziet er qua effecten wel heel behoorlijk uit. Ik kan met name enorm waarderen hoe de film voor het grootste gedeelte gebruik maakt van praktische effecten en dus niet CGI. Het draagt bij aan de stijl en sfeer van de film, maar ziet er bovendien vaak ook vrij indrukwekkend uit.
Breekt zijn eigen regels
Waar de film ook behoorlijk mee de mist ingaat is dat het niet eens zijn eigen regels weet te volgen. Het ene moment is vastgesteld dat alleen de hoofdpersoon van de film de dode mensen kan zijn, terwijl het volgende moment deze personen niet alleen gezien worden door andere mensen, maar deze ook fysiek aan weten te vallen. Het is slechts een voorbeeld van hoe de film constant op verschillende ideeën blijft hinken, zonder duidelijke keuzes te maken.
Het denkt hiermee weg te komen door zichzelf in geen enkele opzicht al te serieus te nemen, maar het komt vooral over als lui schrijfwerk en een gebrek aan visie van de film-makers. Het maakt het de kijker lastig om ook echt mee te kunnen gaan met het verhaal, al was dit bij voorbaat al wat lastig door de vrij absurdistische benadering.
Kiest er zelf voor om oppervlakkig te blijven
De personages zijn echt wel aardig geschreven, maar tegelijk voelt het ook alsof ze wat onderontwikkeld blijven.
In zekere zin zit er echt wel wat diepgang in de film, maar doordat de film nooit helemaal de juiste balans weet te vinden lukt het ook niet om de meer serieuze thema's van de film door te kunnen ontwikkelen. Het blijft dan ook een enorm oppervlakkige film, wat oké is, alleen is het wel wat jammer dat het daar bij blijft. Helemaal aangezien er wel meer dan voldoende kansen lagen voor de film, wat ongetwijfeld ook voor wat meer (broodnodige) balans had kunnen zorgen.
Vaak leuk, maar toch niet geslaagd
De film blijft echt nog wel leuk. Helemaal wanneer dit soort absurdistische horror-komedies, die aan genre-films uit de jaren '80 doet denken, jouw ding zijn.
Na een tijdje raakt de formule echter wel uitgewerkt en doet het gebrek aan balans de film de das om. Ondanks dat de film enorm creatief is voelt het toch niet bijster origineel en uiteindelijk ook te lui en oppevlakkig om het een volledig geslaagde te kunnen noemen.
5/10
Bekijk trailer