Filmrecensie: Saturday Night (2024) Geregisseerd door Jason Reitman

 


Dit is een film die eerst even moet landen, omdat er zo enorm veel gaande in is. Dit houdt echter niet in dat het ook een enorm ingewikkelde of onplezierige film om te kijken is. Integendeel zelfs. De benadering zorgt ervoor dat het een enorm gestroomlijnde film is, ondanks al zijn chaotische taferelen, die zich afspeelden rond- en tijdens het filmen van de allereerste aflevering van "Saturday Night Live" in 1975.

Real time

Het was absoluut een goede zet van de film om het verhaal in real time af te laten spelen. Dit geeft op een perfecte manier de druk weer die de makers ongetwijfeld gevoeld moeten hebben en het neemt de kijker mee in het creatieve- en vooral ook chaotische proces van het maken van een live tv show. 

Het is geen film die voor spanning of overdreven drama gaat, maar inplaats daarvan ervoor kiest om dingen zich gaandeweg te laten ontwikkelen. Een film die subtiel in zijn benadering is, maar daarbij juist oh zo goed erin weet te slagen om verschillende lagen aan te snijden. Het is een vrij intense belevenis, maar dan wel op een prettige manier. Ondanks alle stress en druk die zich in het verhaal afspeelt is het bovenal een fascinerende film die ook een ode is aan creativiteit en innovatie. Je hoeft niet per se een enorme "Saturday Night Live" fan te zijn om te kunnen waarderen wat het heeft betekend voor live tv en komedie, zoals deze film vrij perfect weer weet te geven.

Alles onder controle

De film is bewust chaotisch met zijn benadering, wat het des te knapper maakt dat de film wel enorm soepel verloopt. Net als een echte "Saturday Night Live" aflevering moet de planning werkelijk perfect geweest zijn om de uitvoering goed te kunnen laten verlopen. Lange shots, veel verschillende personages met veel verschillende tekst in scènes. Het is razendknap hoe de film erin weet te slagen om dit allemaal goed te laten verlopen, zonder dat het ook zijn verhaal uit het oog verliest of als een rommetlje aan begint te doen.

Het laat zien dat qua script, maar ook zeker alle technische aspecten, de film enorm sterk in elkaar zit. Dit 'kleinere' soort film is duidelijk waar regisseur Jason Reitman zich thuis bij voelt en waarin hij excelleert, zoals hij ook al vaker in het verleden heeft laten zien.

Niet 1-op-1 de waarheid

Bij een film als deze kun je je wel altijd afvragen hoe erg er een loopje genomen wordt met de waarheid zo af en toe. Ook al lijkt de film op het eerste oog behoorlijk waarheidsgetrouw, ook door veel details die de film weet te verwerken, er blijven ook een hoop momenten in de film die duidelijk gecreëerd zijn om dingen wat op te leuken, interessanter te maken of om simpelweg af en toe wat meer humor toe te voegen. Is dat erg? Niet heel erg, nee. Zeker niet zolang dit de film beter maakt. Het pretendeert dan ook natuurlijk helemaal geen documentaire te zijn. Waar ik alleen af en toe wel wat moeite mee heb is dat bepaalde personen er niet per se goed vanaf komen in de film.

Zo wordt Jim Henson wel heel erg contactgestoord en als een zwakkeling afgebeeld, die niets kan incasseren en weinig met de humor van anderen heeft. Ook een aantal andere personages worden toch wat tot karikaturen gemaakt, wat prima is voor een 'normale' film, maar voor één waarin de personages allemaal gebasseerd zijn op echt bestaande personen houdt dat toch ook wat ongemakkelijks.

Een echte acteursfilm

Het is ook een film die vrijwel volledig op zijn personages is gebouwd. Een echte acteursfilm, die heerlijk geweest moet zijn om in te spelen.

Veel van de acteurs weten gelukkig ook goed indruk te maken en het is knap hoe veel van de acteurs ook daadwerkelijk lijken op de personen die ze spelen. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook zeer zeker wat betreft hun persoonlijkheid, algehele houding en manier van spreken. Met name Cory Michael Smith als Chevy Chase weet indruk te maken al is ook Gabriel LaBelle als de bedenker van "Saturday Night Live" Lorne Michaels een meer dan prima keuze!

In sommige opzichten een superieure film

Een heerlijke film om te kijken, wat met name door zijn benadering komt, die in veel opzichten ook enorm sterk in elkaar zit. Qua acteerwerk en regie is het zelfs een vrij superieure film, die de kijker goed mee weet te nemen in het creatieve en chaotische proces van het maken van de eerste "Saturday Night Live" aflevering en tegelijk een mooie ode hieraan weet te zijn, zelfs voor degenen die zelf vrij weinig met "Saturday Night Live" hebben.

8/10


Bekijk trailer